zaterdag 6 augustus 2016

Blij met bibliobijbel

Elke bibliofiel heeft wel wat naslagwerken in huis.
Ik haal voor het schrijven van mijn stukjes veel informatie van internet maar ervaar nog elke dag hoe makkelijk het is om over een aantal standaardwerken te beschikken.
Mijn voorlaatste aanschaf op dat gebied was Saalmink waarover ik hier schreef.
Al bladerend brengen ze me soms op ideeën voor een volgende boekenjacht (of blogpost), zoals mijn oude Bodel Nijenhuis eens deed en waarover u hier kunt lezen.

Een bibliofiel verzamelaar zonder naslagwerken is een contradictio in terminis.
Ze zijn niet alleen leuk om in te bladeren maar verschaffen veel informatie en de opgedane kennis komt altijd van pas bij het kopen (of verkopen) van weer nieuwe oude boeken.


Afgelopen woensdag arriveerde hier een ‘pakketje’ van zes kilo uit Engeland.
Het gaat om M.F. Suarez, S.J. (directeur van Rare Book School) & H.R. Woudhuysen; “The Oxford Companion to the Book” (New York, 2010).
Al sinds de verschijning van de ‘OCB’ zit ik erop te azen. Het boek werd destijds in het boekenwereldje goed ontvangen door de pers en er verschenen diverse lezenswaardige book reviews, zoals hier en hier.
Nu – enkele jaren later - de financiële middelen mij het toelieten en het boek bovendien ook tweedehands verkrijgbaar is werd het tijd op zoek te gaan naar een fraai exemplaar voor mijn eigen bibliotheek.

Deze uitgave is - voor zover ik weet - in Nederland via Bol.com te bestellen voor € 318,- euro (inclusief verzendkosten) of via Boekstra uit Vriezenveen voor € 265,10 (exclusief verzendkosten).
Ik weet inmiddels wel dat het loont om ook buiten Nederland te zoeken. Een aantal antiquarische boeken in mijn collectie (zoals bijvoorbeeld al mijn Schliemann uitgaven over Troje) komt dan ook van overzee.
Het kostte me weinig moeite om een mooie set te vinden via Marelibri in Engeland bij Carmarthenshire Rare Books (Carmarthen, UK) waarvoor ik inclusief verzendkosten nog geen € 190,- euro betaalde.
Je moet wel over geduld beschikken. De boeken, verzonden met ‘priority airmail’, deden er precies drie weken over om in mijn bibliotheek te arriveren!

Zoals u kunt zien zijn het twee fraai gebonden delen in een cassette, totaal ruim 1400 bladzijden samengesteld door bijna vierhonderd wetenschappers (waaronder verschillende Nederlanders) uit zeven en twintig landen. Er is maar liefst vijftien jaar aan deze ‘bibliobijbel’ gewerkt. Need I say more?


Het eerste deel (442 blz.) bevat 51 essays over specifieke onderwerpen, zoals 'Missionary Printing' en 'Children Books' en over de geschiedenis van het boek in een bepaald land of gebied ('...in the Muslim World'). Eén van de associate editors, Paul Hoftijzer (bijzonder hoogleraar in de geschiedenis van het Nederlandse boek in de vroegmoderne tijd vanwege de Dr. P.A. Tiele-Stichting aan de Universiteit Leiden), schreef het hoofdstuk (23) over de geschiedenis van het boek in de lage landen.
Het tweede encyclopedisch gedeelte bevat 5160 lemma’s, waarvan het eerste gaat over de Leidse boekdrukker en –verkoper Pieter van der Aa (1659-1733).

Ik vond trouwens nog vele andere Nederlandse onderwerpen zoals bijvoorbeeld over de Haarlemse drukkersfamilie Elsevier, over Frederik Muller, de Zutphense Librije en over Laurens Janszoon Coster.
Miste ik nog wat?
Ach, er blijft altijd wel wat te wensen over, zelfs bij zo’n uitputtend naslagwerk als dit.
Een lemma over Menno Hertzberger (1897-1982) was aardig geweest. Hij was per slot van zaken toch een internationaal antiquaar van formaat en bovendien één van de founding fathers van de ILAB (de organisatie zelf wordt wel genoemd).

Een ander meer wezenlijk puntje zijn de illustraties. Uitbundig geïllustreerd kan ik de boeken niet noemen. Daar komt bij dat er geen enkele kleurenillustratie in zit.
Dat mag wat mij betreft een volgende keer wel wat uitbundiger en kleurrijker.
Desondanks blijft het natuurlijk een monumentaal gezaghebbend werk waar je heerlijk hap snap in kunt bladeren, lezen en leren. Een aanrader voor de ware bibliofiel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten